Asistăm
în prezent la o criză devastatoare de resurse umane în învățământ, criză ce
afectează atât calitatea demersului didactic, cât și a educației în ansamblu. Astfel,
dacă analizăm statistic intrările și ieșirile de cadre didactice din sistem la
finele anului școlar 2012-1013, constatăm că raportul este dezechilibrat, în
sensul că numărul profesorilor care se pensionează este dublu față de numărul absolvenților care
debutează în învățământ.
Cum
putem rezolva această criză? Prin renașterea învățământului
vocațional-pedagogic, prin revitalizarea liceelor pedagogice care se ocupă de
formarea inițială a învățătorilor și
educatorilor. Pentru că au resurse, dar mai ales expertiză în formarea
dascălilor, liceele pedagogice trebuie să redevină centre de resurse
educaționale în comunitate.
Toate
aceste aspecte au fost dezbătute recent la Constanța
unde s-a desfășurat Consfătuirea
națională a directorilor liceelor pedagogice, manifestare organizată de
Ministerul Educației Naționale și de Inspectoratul Școlar Județean Constanța, unde a participat și
directorul Colegiului Național ”Constantin Cantacuzino” Târgoviște, doamna
prof. Gabriela Istrate. Directorilor
liceelor pedagogice li s-a alăturat doamna prof. dr. Ecaterina Andronescu –
Președintele Comisiei de învățământ, tineret și sport – Senatul României care a
răspuns invitației Asociației Naționale a liceelor pedagogice. In calitate de
președinte de onoare a Asociației, doamna prof. dr. Ecaterina Andronescu și-a
exprimat încrederea în potențialul liceelor pedagogice, care pregătesc în
fiecare an cadre didactice de calitate
pentru învățământul românesc. Șansa lor de a deveni profesori buni este mai
mare dacă provin din liceul pedagogic, fiindcă numai aici experimentează
practica pedagogică atât de importantă pentru o carieră didactică de succes.
În
prezent, liceul pedagogic de la Târgoviște funcţionează cu patru profile: cel
vocaţional - pedagogic, vechi de aproape un secol, cel umanist, cu profile
filologie - bilingv engleză şi ştiinţe sociale şi cel real, cu profil
matematică-informatică.
Absolvenţii
profilului vocaţional pedagogic, urmează, în general, cariera didactică, continuând
tradiţia Şcolii Normale. În felul acesta, strădania marelui cărturar Constantin
Cantacuzino şi a dascălilor care au clădit renumele
"Şcolii pedagogiceşti" din Târgoviște, este continuată şi dincolo de
graniţele judeţului. Ceea ce odinioară a însemnat îndrăzneală, curaj şi multă
muncă, astăzi înseamnă perseverenţă, seriozitate, responsabilitate, calităţi
care transformă Liceul Pedagogic şi pe învăţăceii săi, într-o "stare de
spirit". Liceul Pedagogic înseamnă a învăţa şi a-i învăţa pe alţii,
înseamnă Educaţie.
Înfiinţat
1919 pentru a pregăti dascăli români
care să educe tinerii din satele şi orăşelele din jur, Liceul Pedagogic asigură
astăzi, pregătirea iniţială, dar şi educaţia pentru viaţă a tinerei generaţii.
Rezultatele sunt rodul strădaniei faimoşilor înaintaşi, dar şi al muncii
dascălilor şi elevilor de astăzi.
Absolvenții
din acest an – o clasă compusă din 26 de eleve au înregistrat performanțe cu
totul deosebite: un procent de promovabilitate la examenul de bacalaureat de
100%, cu medii generale foarte bune, dar
și obținerea Diplomei de învățător-educator.
În virtutea acestei calificări, 21 de tinere dăscălițe au participat la
concursul de titularizare în învățământ, unde spre satisfacția mentorilor care
le-au format 86% au promovat examenul, iar 50% dintre acestea au obținut note peste 7. Este o confirmare a calității
și seriozității pregătirii lor, punct de plecare pentru proiectul vizând
relansarea învățământului pedagogic. Privim cu atenție către modelul finlandez
care acordă o mare importanță
învățătorilor pentru rolul lor determinant în formarea copiilor, pentru
amprenta hotărâtoare pe care o pun asupra startului fiecărui individ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu