În esenţa lor, concursurile şcolare dezvoltă capacitatea de competiţie, de transfer a unor informaţii primite în orele de curs, de creativitate, de interpretare
şi dezvoltare a unor deprinderi, de socializare, popularizare şi altele.
Concursul
Naţional “Cultură şi civilizaţie în
România”, devenit tradiţie în spaţiul învăţământului românesc, are un
caracter interdisciplinar istorie-religie şi se desfăşoară pe trei secţiuni:”Studiu privind
particularităţi etnografice/etnologice şi lingvistice locale; “Studiu privind
mentalităţi culturale şi cercetare sociologică” şi “Monografii istorice
locale”.
Scopul acestui
concurs este de a promova, într-o lume secularizată, cu o democraţie prost
înţeleasă, valorile naţionale, culturale,
istorice, religioase, de a menţine ceea ce poporul român a păstrat ca
zestre graiul, obiceiurile, tradiţiile,
datinile pentru ca tinerii de astăzi să le conştientizeze că fac parte din
identitatea noastră, că avem rădăcini adânci, o istorie încă vie, chiar dacă
patina timpului şi-a pus amprenta pe vestigii, documente, inscripţii şi
pisanii.
În acest an şcolar,
ne-am prezentat la acest concurs cu lucrarea “Putere şi religie. Lumini în întuneric”,
înscrisă la secţiunea “Monografii istorice locale”. Lucrarea a presupus o
cercetare amănunţită, ştiinţifică despre perioada de domnie a lui Radu cel Mare
(sec. al XVI lea), rolul Patriarhului Nifon în relaţia cu domnitorul, axându-se
pe conflictul dintre cei doi şi împăcarea realizată de domnitorul Neagoe Basarab. Proiectul de conservare, pe
lângă argument şi obiectivele specifice,
a dovedit prin activităţile în cadrul liceului şi a comunităţii locale(sesiuni
de comunicări ştiinţifice,pelerinajul la Moaştele Sfântului Nifon,concursuri de
istorie locală, redactarea de reviste a elevilor cantacuzini, realizarea de albume
de fotografii, pliante), că valorile pot fi conservate, promovate pentru a
participa la reconstruirea unor componente
şi alte valori specifice Religiei
Ortodoxe în contextu l istoriei locale.
Echipa participantă
la acest concurs a fost formată din elevele cantacuzine:Canache Miruna (cl. a
XI-a A);Niţă Alina (cl.a XI-a C) şi Vechiu Andreea (cl. a XI-a C) şi îndrumate
de către dna profesor de Istorie, Ferezia Stancu, un om cu multă
experienţă profesională, implicată în
foarte multe activităţi şcolare şi devotată
meseriei de dascăl şi de subsemnata, Ştefan Floricica, profesor de
Religie.
A fost o muncă în echipă ce a presupus un efort intelectual, valorificându-se
presonalitatea culturală a elevilor ce s-a împletit armonios cu cea a dascălilor,
astfel încât, informaţiile de la istorie s-au completat cu cele de la religie.
Rezultatul muncii a
fost pe măsură, iar la festivitatea de premiere de la Colegiul Naţional
“Gheorghe Lazăr” din Bucureşti, reprezentantele judeţului Dâmboviţa- Colegiul
Naţional “Constantin Cantacuzino”, au obtinut premiul al II-lea cu 95,4 puncte.
Nu există un secret pentru a ajunge la
performanţă şi a câştiga un concurs.
Este nevoie, însă, de foarte multa muncă, de seriozitate, de voinţă, de studiu aprofundat
şi de multă, multă rugăciune.
Toate aceste calităţi
elevele noastre le-au dovedit, ba mai
mult, aş vrea să remarc, dorinţa,
entuziasmul şi interesul lor de a menţine Colegiul
nostru la înalte standarde, iar titlul
de “şcoală europeană “ să dăinuiască mulţi ani de-acum inainte.
Prof. Floricica
Ştefan- Colegiul Naţional “Constantin Cantacuzino”-Târgovişte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu